Jdi na obsah Jdi na menu
 


Stmívání pod lupou feminismu

21. 11. 2012

Sága Stmívání

V posledních letech se fenoménem zejména mezi mladými dívkami stala sága Twilight (Stmívání), čtyřdílná knižní série americké autorky Stephenie Meyer, jejíž poslední filmová část právě přichází do kin. Twilight sága (Stmívání, Nový měsíc, Zatmění, Rozbřesk) je především příběhem lásky upíra a lidské dívky, kdy se Edward (přinejmenším zpočátku) zmítá mezi láskou a touhou po Bellině krvi. Na internetu se přitom lze setkat nejen s tisícovkami fanouškovských stránek a fikcí, ale také s recenzemi a rozbory, které se zabývají Twilight z genderové či feministické perspektivy. Stačí je letmo projít, aby bylo zřejmé, že feministicky smýšlející osoby nejsou většinou z upíří lásky zrovna nadšené (mírně řečeno).

Kulturní vzorce

Existují rozdílné pohledy na vliv a význam populární kultury, ale podle mého názoru, pokud jde o podobné široce sdílené kulturní fenomény, vždy se můžeme ptát, jaké vzorce odrážejí, jaké identifikační modely nabízejí, jaké v nich nacházíme (nejen) genderové stereotypy a role. Popularita Twilight se zdá svědčit o tom, že nabízí především mnoha dívkám a ženám něco, s čím se ztotožňují nebo co je pro ně přitažlivé. Je tedy zajímavé podívat se hlouběji na to, proč tomu tak je – už proto, že přinejmenším částečně může Twilight ovlivnit mnohé mladé dívky v jejich pohledu na romantiku, vztahy a sexualitu.   

Bella Swannová

Hlavními postavami romantické ságy jsou Bella Swanová (člověk) a Edward Cullen (upír). On je přes sto let starý, velmi krásný a podle mínění Belly prostě ve všem dokonalý, Bella je oproti tomu zdánlivě obyčejná lidská dívka. Z genderového hlediska představuje do značné míry ideál tradiční feminity – skromná, (sebe)obětavá, poslušná dcera. Netouží po kariéře nebo po smysluplné práci a nemá mnoho koníčků, jejím hlavním zájmem je Edward a jejím životním cílem je žít s Edwardem navěky. Když nesní o Edwardovi a jeho krásném těle, čte knihy s romantickými hrdiny nebo vaří svému otci.

Upír Edward a vlkodlak Jacob

Jedním z Belliných zdůrazňovaných rysů je nemotornost a obecně má sklon se dostávat do problémů, což obojí umožňuje zejména Edwardovi ji neustále zachraňovat – to mu usnadňují jeho nadpřirozené upíří schopnosti (rychlost, síla…). Když není po ruce Edward, může ho zastoupit vlkodlak Jacob – stejně jako Edward Bellu miluje a (marně) usiluje o její přízeň. Tím se mimochodem dostáváme k osvědčenému motivu ženské literatury – volbě mezi dvěma nápadníky.

(Nejen) feministická kritika

Skutečným problémem pro kritiku z feministických pozic ovšem není ani tak samotná postava Belly (koneckonců všechny dívky jistě nemusí být nutně ctižádostivé), ale spíš povaha jejího vztahu s Edwardem – zdaleka nejen feministkami je v komentářích a recenzích označován za nezdravý, nerovný a zneužívající. Edward například celé měsíce pozoruje Bellu, když spí, a poslouchá, jak mluví ze spaní, aniž by o tom věděla, čímž nepřípustně narušuje její soukromí a v zásadě naplňuje skutkovou podstatu stalkingu. A Bellu to nijak nezarazí ani zvlášť nerozlobí, spíše se cítí polichocená. I další pochybné Edwardovy činy jsou haleny do romantického hávu – Edward Bellu neustále „chrání“ například tím, že jí zabraňuje navštívit kamaráda a v této snaze ji dokonce nechává hlídat svou sestrou Alicí.

Sexualita

Ovšem zdaleka nejvděčnějším a nejviditelnějším terčem rozborů se stává sexualita. Twilight sága totiž v podstatě neskrývaně propaguje sexuální abstinenci až do svatby, což ovšem zdaleka neznamená, že by se nejednalo o sexuální dílo – možná je tomu právě naopak. Jeden z internetových zdrojů například označuje ságu Meyerové rovnou za „abstinenční porno“. Sex je zde totiž stále implicitně přítomen, přestože se o něm příliš nemluví – a mimochodem, vzhledem k Edwardově posedlosti Bellinou krví je zajímavé, že s výjimkou jediné zmínky (v jiné souvislosti) se nikde nepíše ani o menstruaci.  

Sex až po svatbě

Mnohé interpretace si všímají toho, že z dvojice Edward a Bella (oba jsou sexuálně nezkušení, Edward i navzdory desetiletím možností) je to Bella, kdo usiluje o sexuální sblížení – což je jistě příjemná změna proti běžnějšímu patriarchálně-romantickému pojetí, které přisuzuje ženě roli strážkyně ctnosti a muži úlohu sexuálního dobyvatele či svůdce. Nicméně, feministické analýzy k tomu často podotýkají, že je to Edward, kdo nakonec o jejich sexuálním životě rozhoduje a téměř celou dobu Belliny pokusy o sexuální sblížení odmítá (nikoliv z nedostatku sexuální touhy, ale ze strachu, aby přitom Bellu nezabil, viz jeho upírství). Nakonec svolí k (posvatebnímu) sexu, teprve když Bella slíbí, že si ho vezme (něco za něco – svatba za sex). Cíl ovšem zůstává stále stejný – tj. sexuální abstinence až do svatby.

Manželství

Ve čtvrtém díle tedy Edward a (sotva osmnáctiletá) Bella uzavřou manželství a – konečně – naplní svůj vztah, i když sex samotný (zřejmě k žalu mnoha čtenářek) explicitně vylíčen není. Některé komentáře se sice kriticky staví k tomu, že se Bella po svatební noci probudí pokrytá modřinami (Edwardova nelidská síla), ale i pokud bychom nechtěli přihlédnout k Edwardovu upírství a jeho upřímnému pokání, pořád by to bylo přijatelnější než část následující.

Těhotenství (a dítě i za cenu života)

Bella totiž už na líbánkách nelogicky a přímo zázračně otěhotní (v rozporu se všemi dříve uvedenými fakty o upírské fyziologii podle Meyerové), nelidské dítě jí působí značné fyzické utrpení a je zřejmé, že pokud těhotenství nepřeruší, zemře – přinejmenším jako člověk. Nicméně nesobecká Bella je rozhodnutá donosit dítě za každou cenu – i za cenu svého života, přičemž ovšem na rozdíl od skutečných smrtelnic má únikovou uličku v podobě upírství. Implicitně je nám řečeno, že potrat je zlo, kterému je třeba se vyhnout děj se co děj, ale dobrá – je to Bellina volba. Tu však naprosto nerespektuje Edward a ve svém zoufalství nad Bellinou blížící se smrtí chce provést potrat i proti její vůli (!), nedojde k tomu jen proto, že si Bella najde spojenkyni v Edwardově upírské „sestře“ Rosalii, která těžce nese, že nemůže mít děti.

Upírky a vlkodlačí ženy

Co se zdá být skutečně zvláštní, je podivná nespravedlnost, která potkává ženské postavy v oblasti nadpřirozena. Upíři (viz Edward) mohou za určitých okolností mít děti, upírky nikoliv, vlkodlaci mohou mít děti, ale jediná žena mezi nimi, Leah, je neplodná a nemá ani přítele, považuje se dokonce za „geneticky slepou uličku“. Leah je navíc vykreslena spíše negativně, jako zahořklá a protivná osoba, která jde všem ostatním (mužským vlkodlakům) na nervy, narušuje vztahy ve skupině, v bitbě jedná zbrkle a nerozumně (chce se předvést) atd. Důvodem její zatrpklosti je přitom takzvaný otisk, což je značně kontroverzní záležitost, kterou si Meyerová proti sobě popudila i mnohé věrné fanynky a fanoušky. O co jde – vlkodlaci sdílejí osudové pouto se svými vyvolenými ženami, přičemž k otisku může dojít už s novorozenou holčičkou. Tak je tomu i u Belliny a Edwardovy dcery Renesmee, do níž se otiskne Jacob. Nejde údajně o záležitost sexuální, ale logicky vše směřuje k pozdějšímu partnerství.

Neexistující homosexualita

Meyerová je členkou mormonské církve, což zřejmě ovlivňuje jak její pohled na role mužů a žen, tak na homosexualitu. V jejích knihách se tak mimo jiné nesetkáme s žádnými homosexuály, navíc i její koncepty typu otisku svědčí o tom, že s neheterosexuály se tu prostě a jednoduše nepočítá.

Genderové stereotypy

Vrátíme-li se k genderovým rolím a stereotypům, snad žádná z ženských postav nevykonává jakékoliv zaměstnání. O Belle už byla řeč – vůbec o budoucí práci neuvažuje. Její otec je policejní náčelník, nevlastní otec profesionální sportovec, Edwardův upírský „otec“ lékař. Oproti tomu o Bellině matce se dozvídáme jen to, že se stěhuje se svým mužem za jeho prací, Edwardova „matka“ zase pouze zařizuje rodinné domy. Velká část postav naplňuje genderové stereotypy – Bellin otec není schopen si cokoliv uvařit, Esmee je pečující, laskavá a mateřská, Bellina matka je poněkud ztřeštěná a není schopná se o sebe pořádně postarat, Alice je posedlá módou a nakupováním.

Negativní ženské postavy

Ty ženské postavy, které se nejvíce vymykají tradičním rolím, patří zároveň k těm nejvíce negativním. Tak například upírka Rosalie je sice marnivá a posedlá svou krásou, na druhé straně ale umí opravovat auta a nepůsobí rozhodně jako mírná a jemná ženská bytost. Asi není náhodou, že z rodiny Cullenovy je postavou nejméně sympatickou. Leah je jediný ženský vlkodlak, ale o její roli ve „smečce“ už byla řeč, s Rosalií ji spojuje jistá zahořklost, která je dána mimo jiné neplodností.

Klady? – Závěr

Bylo by možné věnovat se dalším aspektům Stmívání, např. zjevné posedlosti kultem mládí a krásy (dokonce i upírským „rodičům“ Edwardovy rodiny bylo v době „otočení“ jen něco přes dvacet, navíc jsou všichni upíři oslnivě krásní), podobně i posedlosti bohatstvím – Edward a jeho rodina jsou pohádkově majetní a vlastní třeba i tropický ostrov, to už však do tohoto článku tak úplně nepatří. Je také nutno dodat, že obhájci a obhájkyně Twilight by bezpochyby mohli snést některé profeministické argumenty. Například „coveny“ mohou vést muži i ženy (na druhé straně ale vládci upírů jsou tři muži), upírky vynikají stejně jako upíři silou a rychlostí, mohou mít také silné „dary“, tedy neobvyklé schopnosti. Teoreticky je také proklamována rovnost partnerů – Bella například prohlašuje, že chce být upírkou, aby si byli s Edwardem rovni…. A našlo by se i pár dalších věcí, ze všeho výše uvedeného je ale podle mého názoru zřejmé, že celkový duch knihy je zjevně protifeministický a rozhodně nepodporuje pluralitu možností pro ženy/muže nebo sexuální toleranci. Všichni máme samozřejmě právo číst, co chceme a mnoho čtenářek Stmívání v něm bezesporu nachází víc kladného než záporného (romantiku, ztělesnění svých snů či dokonce ideály a vzorce, s nimiž se ztotožňují). A lze jistě číst podobné příběhy, i když si uvědomujeme jejich limity či problematičnost. Ale domnívám se, že i navzdory tomu je dobré se někdy zamyslet nad tím, jaké vzorce a přesvědčení nám často velmi populární příběhy přinášejí. A jak napsal už někdo před mnou, z hlediska ženského sebe(u)vědomí a emancipace či z pohledu na vztah muže a ženy jsou poněkud paradoxně mnohem zajímavější a cennější (nemluvě o literární hodnotě) téměř dvě staletí staré knihy Charlotte Brontëové nebo Jane Austenové.  

Jak je asi z výše uvedeného zřejmé, osobně přitažlivosti Stmívání příliš nerozumím – a není to jistě jen věkem, mám stejně staré kamarádky či známé, které jiskřícímu Edwardovi podlehly. V zájmu vyváženosti si nicméně můžete přečíst i jednu z možných kladných odpovědí na to, proč tolik žen a dívek miluje právě tuhle ságu:

ukázka: A v čem vůbec spočívá kouzlo Twilight?

Michaela Ordošová

„Není to jen tak ledajaký zamilovaný příběh. Je tak romantický a milý, že jakmile se do něj začnete, nebudete schopni přestat. (…) Není také vůbec těžké se s Bellou ztotožnit; představuje to, co by asi většina lidí označila za „normální dívku“. Hodná, přátelská, nijak zvlášť nevyčnívající z davu, žádná namyšlená krasavice.

Už dlouho jsme tu neměli tak úžasný pár, jako je právě Bella a upír Edward. Jde přesně o tu „pravou“ lásku, trvající až navěky, kde ti dva bez sebe prostě nemohou být. Jednoduše o takovou lásku, o které sní miliony dívek a žen, ale – přiznejme si to – které se jen těžko dočkáme v reálném životě. Zde je ta láska navíc umocněna tím, že Edward Bellu miluje tolik, že ovládne svou (zprvu nesnesitelnou) touhu zabít ji. Může být větší důkaz lásky než právě tento?

(…) Edward Cullen může sloužit jako názorná ukázka toho, jak by měl ideální chlap vypadat. Nejen že je neuvěřitelně sexy, neodolatelný, má krásné oči, vypracované tělo a božský úsměv, ale k tomu je i chytrý, milý, romantický, něžný, ohleduplný, starostlivý, pozorný, bohatý, věrný, s dokonalými způsoby… Snad vše, na co si vzpomenete. A mimoto Bellu neskonale miluje.“

více viz stránky Svět dětské fantazie

Právě proti podobnému pojetí se ovšem vymezuje např. Jan Gregor:

ukázka: Upír, který chrání před sexem

„Pro všechny nejisté Belly světa je tu Edward: ochranitelský macho krasavec, který ví, co je pro vás nejlepší. Je protipólem živočišného vlkodlaka Jacoba, jehož přímočaré sexuální naléhání Bellu děsí. Svou rozvíjející se sexuální touhu by chtěla naplnit láskyplným milováním s Edwardem. Ale ten je tvrdý jako skála (bohužel jen metaforicky): s ledovým klidem jí vysvětlí, že si své panenství musí udržet až do svatby. Upír tu není emblémem nekontrolovatelné vášně či podmanění, jak je obvyklé, ale naopak impotence.“

více viz stránky Respektu

 

Ti, kdo čtou anglicky, mohou najít některé zajímavé články či rozbory na internetu:

 

TWILIGHT IS NOT GOOD FOR MAIDENS: GENDER, SEXUALITY, AND THE FAMILY IN STEPHENIE MEYER'S TWILIGHT SERIES

 

Zajímavé shrnutí vize Meyerové, jak může dívka dosáhnout štěstí (předkládám stručný, přeložený a zkrácený výtah) od Eternal Stench:

1. Najít si sexy pronásledujícího kluka.

2. Stát se jím posedlá tak, že nemáš žádné jiné koníčky, zájmy nebo dokonce přátelství (tedy kromě podivného vztahu s jiným do tebe zamilovaným klukem).

3. Vdát se za něj hned po střední škole.

4. Vyhnout se všem dalším zkušenostem, např. vysoké škole.

5. Místo toho otěhotnět.

6. Pak „zemřít“ při porodu.

7. A žít navěky – jiskřivý, ty a dítě, v izolovaném kokonu heteronormativní blaženosti zcela odtrženém od reality!

The Harvard Book Review (Teresa Cotsirilos): Bella and Byron: S. Meyer’s Twilight Series

Meyerové hlavní postavy podporují tradiční role pohlaví, slepě přijímají nerealistická očekávání ženské krásy a připouštějí zneužívající a kontrolující chování, píše se v článku Stephenie Meyer is an anti-feminist, no-talent-hack

Presentations of violence and gender in Twilight

Jen proto, že se na to můžeme podívat objektivně a vidět, jakým způsobem sága zobrazuje ženy a muže, neznamená, že nemůžeme – a nemáme – číst ty knihy nebo se podívat na filmy, říká žena citovaná v článku Professor critical of ‘Twilight’ gender roles.

Sexualitou se zabývá např. Bite Me! (Or Don't)

Heteronormativity, Again; or, The Experience of Reading Twilight

Série článků na Professor Beej

Don’t Touch That Book, or Why Twilight is Not for Girls

Anti-Edward Cullen: A Treatise

Twilight: An Outsider’s Perspective

A Girl’s Perspective on the Twilight Saga

Mark Reads 'Breaking Dawn': Chapter 16

Nejsem příliš znepokojena dnešními mladými ženami (které čtou Twilight), myslím, že mohou odlišit fantazii od reality, píše se zde.

Girls Just Wanna Have Fangs – A defense of the teen-girl fan base that has made the Twilight books and movies so wildly successful (Sady Doyle)

Macho Vampires and Damsels in Distress: Twilight is Bad News for Feminism – clementineb

Twilight of Feminism in America

It's Twilight Time Again--Can Hundreds of Moaning Teens (and Moms) be Wrong? by Joonna Smitherman Trapp

The Top 5 Reasons YOU Should Hate Twilight

What is it with all the female Twilight fandom?

Twilight and Feminism

Anti-Feminism: Bella Swan and the Illusion of Choice (Opinion by nuxi)

Feminism and the vampire novel – Much has been written about sexism in the Twilight books and film. Here, Caitlin Brown puts the series in context of other popular vampire fiction…

The romanticization of abstinence: Fan response to sexual restraint in the Twilight series (Jennifer Stevens Aubrey, Elizabeth Behm-Morawitz, and Melissa A. Click, Department of Communication, University of Missouri, Columbia, Missouri, United States)

A mnoho a mnoho dalších článků, recenzí a analýz, které už si v případě zájmu musíte najít sami/y